Bättre nu än förr

 -Till flydda tider återgår min tanke än så gärna – dock inte till  det ideologiska klimat som rådde på  70-talet.

När jag lyssnade på P1- programmet Olle och Gud på temat – att stjäla – förflyttades jag ändå dit, mot min vilja.

 ”Jag har svårt att sno, jag önskar att jag vore bättre på det”, sade konstnären Palle Torsson som medverkade i programmet tillsammans med skådespelerskan Pia Johansson och Claes Borgström, tidigare jämställdhetsombudsman och nu advokatutövande. Samtalsledare var kyrkoherde Olle Carlsson.

 Pia Johansson tyckte att det vore fantastiskt om vi levde i en värld ”där allt är tillgängligt för varandra.” 

 På frågan ”vad säger Gud om stöld”? skulle Clas Borgström säga: lämna tillbaka och då menar jag inte den som tagit en bilstereo utan den som äger bilen., de privilegierade, de som tagit på andras bekostnad.

 Detta var som ett spöklikt eko av vad som kunde sägas på 70-talet i ägandefrågor, exempelvis av Laila Freivalds.

Den som fick sin bil stulen fick skylla sig själv, d v s för att vara bilägare och stals varor på ett varuhus låg skulden hos varuhuset för att varorna hade exponerats. Man stal inte en bil, man lånade.

 Tack och lov att det nu råder ett annat klimat.  Justitieminister Beatrice Ask har inte bara gett polisen i uppdrag att bekämpa grov organiserad brottslighet. Hon har också lyft fram mängdbrottsligheten – vardagsbrotten- som en av regeringens prioriteringar då det gäller polisens verksamhet. Rättsväsendets förmåga att lösa mängdbrottslighet har stor betydelse för allmänhetens förtroende för rättsväsendet.

 Vi medborgare måste kunna känna oss säkra på att polisen arbetar för att lösa brott som stöld eller skadegörelse på egendom, av stort eller av ringa värde spelar ingen roll, som har förvärvats på ett lagligt sätt

 Det är roligt när man ser att det är bättre nu än förr.

Kommentera

