Andra världskriget

Den franska dokumentärserien Världens undergång som skildrar andra världskriget är skakande och gripande.

1950, fem år efter fredsslutet, for mina föräldrar ut i Europa och min bror och jag var med. Jag minns husskeletten, ruinerna, jordstampad mark i städerna, människor med träben, fiolspelare i gathörnen antagligen framstående musiker som nu kämpade för att få ihop en slant till mat, ödeläggelsen och de utbombade husen kring Kölnerdomen som ensam stod kvar oskadd.

Men framtidstro fanns, i en ruin intill kyrkan hade man placerat en pelargon i det som en gång hade varit en fönsteröppning. Jag minns också glädjen och vänligheten mot oss som kom resande.

Att de krigförande i detta fruktansvärda krig efter freden kunde gå samman i de Europeiska gemenskaperna, som så småningom blev EU är storartat

Kommentera

