Storebror ser dig och är missnöjd

Den 22 februari rapporterade TV att Trafikverket fotograferar registreringsnumret på bilar som trafikerar Skurubron. Trafikdata från vägkamerorna har sedan använts för att skapa ett register över bilister som brukar ta vägen över bron. Ett enkelt och effektivt sätt att nå denna målgrupp och inte behöva gå ut med allmän information.

Avsikten är att kunna göra hembesök hos dem som enligt Trafikverkets mening i onödan trafikerar bron för att genom samtal övertyga dem om att de skall ändra sina trafikvanor.

Vägverket vet alltså att jag har åkt på bron, när jag gjorde det och antagligen också hur dags och vill nu komma hem och lämna synpunkter. Har Trafikverket verkligen rätt att från trafikkameror sortera fram enskilda individer och bygga upp ett register?

Det hela inger en krypande känsla av obehag. Storebror ser dig och är inte nöjd. Du måste ändra dig.

En integritetsinskränkning har tillåtits med ett specifikt, avgränsat syfte, som naturligtvis är ett gott syfte,    t. ex. att fotografera bilarnas registreringsnummer och koppla dem till tid och plats för att på så sätt komma åt ”fartsyndare” eller för att kräva trafikavgift.

Sedan kommer man på ytterligare ett användningsområde för den insamlade informationen, ett register över brotrafikanter, också detta med ett gott syfte – att minska trycket på Skurubron –

och så går vi aningslöst vidare i uppbyggandet av ett kontrollsamhälle.

I vår motion till Riksdagen Förstärkt personlig integritet 2009/10:K290 av Betty Malmberg och Marianne Watz (m) Behandling av 2009/10:K290 MOT200910K290 (45 kbyte) skriver jag tillsammans med Betty Malmberg:

”Kontrollnätet kring medborgaren dras åt och blir allt finmaskigare. För att kunna fatta goda och överblickbara beslut, och för att få bättre kunskap om hur olika förslag påverkar den personliga integriteten, anser undertecknade att det är viktigt att genomföra konsekvensanalyser innan besluten fattas. Vi anser att alla frågor som på olika sätt berör eller kan påverka den personliga integriteten framdeles måste prövas rutinmässigt och skriftligt och att en sådan analys ska åtfölja beslutsförslagen på alla beslutande nivåer, precis såsom sker med konsekvensanalyser i frågor som rör miljö.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: